Lze doplnit doklad, který prokazuje poskytnutí jistoty?
Institut jistoty je upraven v § 41 zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), z nějž vyplývá oprávnění,
nikoliv však povinnost zadavatele - za předpokladu, že stanovil zadávací lhůtu - v zadávací dokumentaci požadovat, aby účastník zadávacího řízení poskytl ve lhůtě pro podání nabídek jistotu. Možnost požadovat poskytnutí jistoty je tak na rozdíl od předchozí právní úpravy vázána výlučně na stanovení zadávací lhůty podle § 40 ZZVZ. Nicméně i za předpokladu, že zadavatel zadávací lhůtu stanoví, je zcela na jeho uvážení, zda bude současně požadovat poskytnutí jistoty. Následující článek si přitom klade za cíl posoudit možnosti doplnění dokladu, jenž prokazuje poskytnutí jistoty, na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ ve vztahu k dokladu prokazujícímu složení peněžní jistoty.
Hlavní funkcí jistoty je zaručit ve prospěch zadavatele vázanost účastníka zadávacího řízení jeho nabídkou a splnění povinností, které účastníkovi v souvislosti s jeho účastí v zadávacím řízení plynou. Pro efektivní naplnění této hlavní funkce je jistota obohacena o funkci sankční, spočívající v možnosti zadavatele sankcionovat jejím propadnutím případné porušení určitých povinností účastníka zadávacího řízení. V neposlední řadě lze poukázat na funkci selektivní, která zajišťuje podání nabídky pouze od účastníka zadávacího řízení, jenž má o uzavření smlouvy na veřejnou zakázku skutečný zájem.
Tři způsoby poskytnutí jistoty
ZZVZ taxativně stanovuje 3 formy, kterými lze zadavateli jistotu poskytnout. Oprávnění zvolit konkrétní formu poskytnutí jistoty je zcela na straně účastníka zadávacího řízení a zadavateli nepřísluší do tohoto oprávnění jakkoliv zasahovat. Zadavatel tak nemůže v zadávací dokumentaci stanovit konkrétní formu poskytnutí jistoty, kterou je účastník zadávacího řízení povinen dodržet, ani jím preferovanou formu (viz např. rozhodnutí ÚOHS č. j. S135/2008/VZ--12435/2008/530/BM ze dne 17. 7.2008, které - ačkoliv se vztahuje k předchozí právní úpravě - je, co se týká závěrů, rovněž plně použitelné pro ZZVZ). První formou poskytnutí jistoty připuštěnou ZZVZ je složení peněžní částky na bankovní účet zadavatele, tzv. peněžní jistota. Zadavatel není oprávněn s takto složenými prostředky v průběhu zadávacího řízení jakkoliv disponovat a musí je účastníkovi zadávacího řízení po uplynutí zadávací lhůty nebo po zániku jeho účasti v řízení bez zbytečného odkladu vrátit, a to včetně úroků zúčtovaných peněžním ústavem - s výjimkou situací, kdy zadavateli vznikne právo na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ. Druhou ZZVZ připuštěnou formou poskytnutí jistoty je bankovní záruka ve prospěch zadavatele.
Rozumí se jí obecný institut finanční záruky podle § 2029 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (NOZ), která vzniká písemným prohlášením banky v záruční listině, že uspokojí zadavatele do výše peněžní částky uvedené v záruční listině, pokud dodavatel nesplní své povinnosti nebo budou naplněny jiné podmínky uvedené v záruční listině.
Třetí a poslední ZZVZ připuštěnou formou poskytnutí jistoty je pojištění záruky ve prospěch zadavatele. Jedná se o speciální pojistný produkt, jehož podstatou je uzavření pojistné smlouvy mezi pojišťovnou jako pojistitelem a dodavatelem jako pojistníkem, která zakládá přímý vztah mezi pojistitelem a zadavatelem: Pojistitel se zavazuje, že uspokojí zadavatele do výše peněžní částky, na kterou je pojištění sjednáno, pokud dodavatel nesplní své povinnosti nebo budou naplněny jiné podmínky, na něž se pojištění vztahuje.
Pro účely posouzení, zda účastník zadávacího řízení zadavateli jistotu poskytl, ZZVZ vyžaduje prokázání tohoto poskytnutí v nabídce; ke každé formě jistoty přitom kogentně v § 41 odst. 4 stanovuje konkrétní způsob prokázání.
Prokázání poskytnutí jistoty
Poskytne-li účastník zadávacího řízení peněžní jistotu, je povinen pro prokázání jejího poskytnutí sdělit zadavateli v nabídce údaje o provedené platbě. Takovým sdělením bude de facto předložení jakéhokoliv dokladu, z nějž prokazatelně vyplyne, že se peněžní částka požadovaná zadavatelem nachází na jeho bankovním účtu, který pro daný účel uvedl v zadávací dokumentaci. V případě bankovní záruky je účastník zadávacího řízení povinen zadavateli v
nabídce předložit originál záruční listiny obsahující závazek banky vyplatit zadavateli jistotu za podmínky, že účastníkovi zadávacího řízení v zadávací lhůtě zanikne jeho účast v řízení z důvodu vyloučení podle § 122 odst. 7 nebo § 124 odst. 2 ZZVZ. U pojištění záruky je účastník zadávacího řízení povinen zadavateli v nabídce předložit písemné prohlášení pojistitele obsahující stejný závazek jako v případě bankovní záruky.
Ve vztahu k záruční listině ZZVZ výslovně stanovuje, že se musí jednat o originál. V případě dokladu o složení peněžní jistoty či písemného prohlášení pojistitele uvedené ZZVZ neukládá, a uplatní se tak obecné pravidlo pro předkládání dokladů dle § 45 odst. 1 ZZVZ, podle nějž dostačuje předložení kopie takových dokladů. Ust. § 48 odst. 3 ZZVZ pak upravuje sankční důsledek neprokázání složení požadované jistoty: „Zadavatel vyloučí účastníka zadávacího řízení, který neprokázal složení požadované jistoty nebo nezajistil jistotu po celou dobu trvání zadávací lhůty.“ S ohledem na shora uvedené lze mít podle našeho názoru za to, že je nutné rozlišovat mezi poskytnutím jistoty a prokázáním jejího poskytnutí.
Co se týče samotného poskytnutí jistoty, lze mít jednoznačně za nesporné, že jistota musí být poskytnuta ve lhůtě pro podání nabídek a není možné při jejím neposkytnutí do konce lhůty pro podání nabídek akceptovat dodatečné poskytnutí na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ, neboť v takovém případě by poskytnutí jistoty zcela jistě nenaplnilo její shora uvedené funkce. Problematickou otázkou zůstává, zda musí být doklad prokazující poskytnutí jistoty součástí nabídky již v okamžiku jejího podání, či zda je na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ akceptovatelné jeho dodatečné doplnění.
Důvodová zpráva k ZZVZ ve vztahu k jeho § 41 uvádí: „Informace nebo doklad o složení jistoty musí být vždy součástí nabídky v okamžiku jejího podání, tj. účastník zadávacího řízení nesmí doklad prokazující složení jistoty předložit po uplynutí lhůty pro podání nabídek.“ Z důvodové zprávy je tak zcela zřejmé, že po uplynutí lhůty pro podání nabídek není možné chybějící doklad prokazující poskytnutí jistoty doplnit na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ.
Obdobně se k tomu staví i komentářová literatura, kdy například P. Herman a V. Fidler (Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek, 2016) uvádějí: „Z návětí předmětného ustanovení je zřejmé, že účastník zadávacího řízení je povinen prokázat poskytnutí jistoty již v nabídce. Z tohoto důvodu je nutné, aby předmětné informace nebo doklady byly součástí nabídky. Na jistotu tak nelze vztáhnout ustanovení § 46 a doplnit tyto informace nebo doklady po uplynutí lhůty pro podání nabídek. Zadavatel je tedy povinen účastníka zadávacího řízení vyloučit v souladu s ustanovením § 48 odst. 3, a to i v případě, že by jistota fakticky složena byla, ale její složení by nebylo prokázáno nebo jej účastník zadávacího řízení prokazoval mimo svou nabídku.“
Dle našeho názoru by se však v tomto ohledu nemělo postupovat zcela paušálně, ale naopak je třeba vzít v potaz podstatu jednotlivých forem poskytnutí jistoty a účel, který má poskytnutí jistoty na straně zadavatele naplnit.
Případ první: bankovní záruka a pojištění záruky
V případě poskytnutí jistoty formou bankovní záruky s doložením záruční listiny nebo pojištění záruky s doložením prohlášení pojistitele je situace jednoznačná a je nutné se ztotožnit s názorem uvedeným výše v důvodové zprávě k ZZVZ a komentářové literatuře. V těchto případech totiž dochází ke sjednocení poskytnutí jistoty a prokázání poskytnutí jistoty v jeden úkon.
Zadavatel k tomu, aby byl případně schopen využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ, nezbytně potřebuje originál záruční listiny či údaje uvedené v písemném prohlášení pojistitele.
Předložením těchto dokladů prokazujících poskytnutí jistoty v nabídce dochází nejenom k prokázání poskytnutí jistoty, ale zároveň k materiálnímu poskytnutí jistoty jako takové ve vztahu k zadavateli, neboť pouze na základě dispozice zadavatele s těmito doklady je tento schopen využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ. V případě nepředložení uvedených dokladů již v nabídce k okamžiku jejího podání je nutné mít jednoznačně za to, že zadavateli jistota předložena nebyla, protože tento není od počátku zadávací lhůty schopen využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ.
Danou skutečnost nedokáže zhojit ani možnost doplnění dokladu prokazujícího poskytnutí jistoty na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ, a to ani za předpokladu, že u příslušné banky či pojišťovny byla jistota příslušným způsobem zřízena již v okamžiku podání nabídky, neboť zadavateli minimálně od konce lhůty pro podání nabídek do okamžiku doplnění dokladu prokazujícího poskytnutí jistoty nebyla jistota poskytnuta, tj. nebyla poskytnuta po celou dobu zadávací lhůty, a zadavatel nebyl schopen případně využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ. V uvedeném případě je zadavatel povinen účastníka zadávacího řízení ze zadávacího řízení vyloučit podle § 48 odst. 3 ZZVZ.
Případ druhý: peněžní jistota
U poskytnutí peněžní jistoty je však podle našeho názoru situace odlišná a je vhodné se zamyslet a vyvolat diskusi, zda je uvedený výklad předmětných ustanovení ZZVZ v případě peněžní jistoty z hlediska smyslu a účelu jistoty skutečně správný. Sporná otázka zní, lze-li účastníka zadávacího řízení, který jistotu opravdu poskytl (příslušná peněžení částka je připsána na bankovním účtu zadavatele), ale nedoložil v nabídce k okamžiku jejího podání doklad prokazující poskytnutí, vyzvat podle § 46 ZZVZ k jeho doplnění.
Na rozdíl od jiných forem se v případě peněžní jistoty liší způsob jejího skutečného poskytnutí ve vztahu k zadavateli a způsob prokázání poskytnutí. Peněžní jistota je zadavateli poskytnuta v okamžiku, kdy je zadavatelem požadovaná částka připsána na jeho bankovní účet. Doklad, který je zadavateli účastník zadávacího řízení povinen v nabídce předložit, pak prokazuje, že je peněžní částka na příslušném bankovním účtu zadavatele skutečně připsána. Na rozdíl od ostatních forem je zde jistota zadavateli poskytnuta nezávisle na tom, zda předmětný doklad prokazující její poskytnutí byl součástí nabídky v okamžiku jejího podání, či nikoliv.
Pokud by peněžní jistota byla do konce lhůty pro podání nabídek zadavateli skutečně poskytnuta (požadovaná peněžní částka by byla připsána na jeho bankovním účtu), pak skutečnost, že účastník zadávacího řízení doplní doklady prokazující poskytnutí jistoty podle § 46 ZZVZ, na faktu a okamžiku poskytnutí peněžní jistoty nic nezmění. Zadavatel je v tomto případě na rozdíl od ostatních forem - bez ohledu na to, zda byl doklad prokazující poskytnutí peněžní jistoty součástí nabídky ke dni jejího podání, nebo byl do nabídky doplněn na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ - schopen případně využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ, neboť danou peněžní jistotou materiálně skutečně disponoval.
V uvedeném případě tak na rozdíl od jiných forem nedochází k situaci, že by zadavatel nebyl oprávněn od počátku zadávací lhůty s poskytnutou peněžní jistotou disponovat a využít svého práva na plnění z jistoty podle § 41 odst. 8 ZZVZ. Poskytnutá peněžní jistota tedy naplňuje veškeré shora uvedené funkce jistoty, bez ohledu na to, zda byl doklad o jejím poskytnutí předložen v nabídce k okamžiku jejího podání, či v rámci doplněnína základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ.
Je tedy doplnění dokladu přípustné?
Připuštěním možnosti doplněnídokladu prokazujícího poskytnutí peněžní jistoty podle § 46 ZZVZ dle našeho názoru nedochází k porušení zásady rovného zacházení ani zákazu diskriminace podle § 6 odst. 2 ZZVZ. V případě peněžníjistoty by totiž účastník zadávacího řízení na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ doplňoval pouze doklad obsahující údaje o provedené platbě a prokazující poskytnutí jistoty, nikoliv jistotu jako takovou, neboť ta už byla poskytnuta před lhůtou pro podání nabídek složením částky na bankovní účet zadavatele a zadavatel je již oprávněn jí disponovat. Daná situace se naprosto odlišuje od ostatních forem poskytnutí jistoty, kdy by účastníci zadávacího řízení doplněním dokladu prokazujícího její poskytnutí zároveň poskytovali jistotu samotnou, jelikož tou by mohl zadavatel disponovat teprve po doplnění dokladu prokazujícího její poskytnutí.
Co se týče případného argumentu, že § 48 odst. 3 ZZVZ výslovně stanovuje povinnost zadavatele vyloučit účastníka zadávacího řízení, který neprokázal složení požadované jistoty nebo nezajistil jistotu po celou dobu trvání zadávací lhůty, dle našeho názoru dané ustanovení nevylučuje možnost zadavatele vyzvat účastníka zadávacího řízení k doplnění dokladu prokazujícího poskytnutí peněžní jistoty podle § 46 ZZVZ. Povinnost účastníka zadávacího řízení prokázat poskytnutí jistoty „v nabídce“ stanovuje již cit. § 41 odst. 4 ZZVZ. Podle našeho názoru však ani z tohoto ustanovení výslovně nevyplývá, že účastník zadávacího řízení není v případě peněžní jistoty oprávněn doplnit doklad prokazující její poskytnutí na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ. Pokud by na základě znění § 41 odst. 4 ZZVZ dodavatel skutečně nebyl oprávněn doplnit doklad prokazující poskytnutí peněžní jistoty na výzvu zadavatele podle § 46 ZZVZ, bylo by nutné v dané souvislosti poukázat na § 56 odst. 3 ZZVZ, který rovněž stanovuje, že „dodavatelé předkládají doklady o kvalifikaci v nabídce“. Jestliže by se mělo při výkladu ust. § 41 odst. 4 a § 56 odst. 3 ZZVZ postupovat jednotně, pak by to znamenalo, že účastníci zadávacího řízení nejsou oprávněni doplnit na základě § 46 ZZVZ ani doklady o kvalifikaci, neboť ty by měly být dle znění § 56 odst. 3 ZZVZ - stejně jako doklad prokazující poskytnutí peněžní jistoty - předloženy již v nabídce.
Jisté pochybnosti o jednotném názoru zákonodárce vyvolává také důvodová zpráva k § 48 odst. 3 ZZVZ, jež uvádí: „Dále zadavatel vyloučí účastníka zadávacího řízení, pokud nesložil požadovanou jistotu nebo jistotu sice složil, ale následně skončila její platnost dříve, než uplynula zadávací lhůta.“ Důvodová zpráva zde již výslovně nehovoří o prokázání poskytnutí jistoty, ale přímo o jejím nesložení.
Několik slov závěrem?
Na závěr uveďme následující: Ačkoliv je zadávací řízení rozhodovací praxí (viz např. rozhodnutí Úřadu č. j. ÚOHS-S729/2012/VZ- -6199/2013/513/PPo ze dne 8. 4. 2013) definováno jako „vysoce for-malizovaný proces, kde i formální pochybení způsobuje pro uchazeče velmi negativní důsledky“, je dle našeho názoru nutné zákonná ustanovení upravující daný proces vykládat také z hlediska jejich účelu a smyslu.Konstatoval to ostatně již Ústavní soud ve svém nálezusp. zn. I. ÚS 164/05 ze dne 3. 8. 2005,z nějž vyplývá: „[...] Ústavní soud ve své rozhodovací činnosti upřednostňuje materiální pojetí právního státu a interpretaci právních předpisů z hlediska jejich účelu a smyslu. V případě, kdy existuje více možností výkladu určitého právního předpisu, resp. předpisů, či některých jejich ustanovení a od něj se odvíjejícího postupu příslušného orgánu v konkrétní věci, je třeba mj. přihlížet k účelu právní úpravy; zákon a jeho jednotlivá ustanovení je třeba vykládat ústavněkonformně tak, abych jejich aplikací bylo možno dosáhnout účelu, který zákonodárce sledoval. V dané věci je tedy především nutno problém řešit z hlediska účelu a smyslu dotčeného právního institutu. [.]“
S ohledem na výše uvedené se domníváme, že v případě skutečného poskytnutí peněžní jistoty zadavateli je možné doklad prokazující její poskytnutí doplnit na základě výzvy zadavatele podle § 46 ZZVZ, neboť mu jistota byla materiálně poskytnuta a došlo k naplnění smyslu a účelu daného institutu. Jedná se tak o situaci zcela odlišnou od jiných forem jistoty, kde teprve předložením dokladu prokazujícího poskytnutí jistoty dochází k samotnému poskytnutí jistoty zadavateli. Jsme si plně vědomi, že tento názor neodpovídá aktuální komentářové literatuře, považujeme však za vhodné jej prezentovat, neboť má svoje logické a věcné opodstatnění a nezbývá než vyčkat, zda si jej osvojí i rozhodovací praxe dohledo- vých orgánů.
SHRNUTÍ
Jistota musí být poskytnuta pouze formou peněžní jistoty, bankovní záruky nebo pojištění záruky, a to ve lhůtě pro podání nabídek.
• Poskytnutí jistoty musí být v nabídce prokázáno, a sice sdělením údajů o provedené platbě u peněžní jistoty, předložením originálu záruční listiny u bankovní záruky či prohlášení pojistitele u pojištění záruky.
• Dle našeho názoru je nutné rozlišovat mezi poskytnutím jistoty a pro - kázáním poskytnutí jistoty.
• V případě bankovní záruky a pojištění záruky je poskytnutí jistoty
a prokázání jejího poskytnutí sjednoceno v jeden úkon a okamžik - předložení záruční listiny.
• Nelze tak vyzývat podle § 46 ZZVZ k doplnění dokladu prokazujícího poskytnutí jistoty, neboť teprve tehdy by došlo k samotnému jejímu poskytnutí.
• Naopak peněžní jistota je poskytnuta složením částky na účet zadavatele a její poskytnutíje prokázáno sdělením údajů o provedené platbě.
• Jde tak o 2 samostatné a rozdílné úkony, tzn. že by mělo být možné vyzývat dle § 46 ZZVZ k doplnění údajů o provedené platbě, protože peněžní jistota jako taková je poskytnuta již složením částky na účet zadavatele ve lhůtě pro podání nabídek (srov. § 41 odst. 4 ip. ZZVZ a § 56 odst. 3 ZZVZ).
Autoři článku:
Mgr. Radim Koseček
Mgr. Jan Tejkal